Faith and alertness appear to be opposite in nature. When you are alert, usually there is no faith and you feel restless and insecure. When there is faith, the mind is secure and rested and you are not alert.
There are three types of faith:
- Tāmasic faith is caused by dullness. An example is when you do not want to take responsibility or action and you say, 'Oh, it doesn’t matter, God will take care of all these things!' (Laughter)
- Rājasic faith is brought on by an intense compulsion of desires and ambition. The ambition keeps your faith alive.
- Sāttvic faith is innocent and is born out of fullness of consciousness.
Faith and alertness, though apparently opposite in nature, are actually complementary to each other. In the absence of faith there can be no growth, and without alertness there can be no correct understanding. Faith can make you complacent while alertness makes you tense. If there is no faith, there is fear. And when there is no alertness you cannot perceive or express properly, so a combination of both is essential.
In jñana (a state of wisdom) there is alertness without tension and faith without complacency. The purpose of education should be to remove the element of dullness from faith and the element of fear from alertness. This is a unique and rare combination. If you have faith and alertness at the same time, then you will become a true jñani (wise one).
Вера и бдительность кажутся противоположными по природе. Когда вы бдительны, у вас обычно нет веры и вы чувствуете беспокойство и неуверенность. Когда у вас есть вера, в уме ощущение безопасности, ум расслаблен, и вы не бдительны.
Есть три типа веры:
- Тамасическая вера вызвана замутненностью ума. Например, когда вы не хотите брать на себя ответственность или действовать, вы говорите: «Ну, это не имеет значения, в любом случае Бог позаботится обо всем этом!» (смех)
- Раджасическая вера возникает под сильным напором желаний и амбиций. Амбиции сохраняют вашу веру живой.
- Саттвическая вера невинна и рождается от полноты сознания.
Вера и бдительность, хотя они кажутся совершенно противоположными по природе, на самом деле дополняют друг друга. При отсутствии веры не может быть роста, а без бдительности не может быть правильного понимания. Вера может сделать вас расслабившимися, беспечными, в то время как бдительность делает вас напряженными.
Если нет веры, присутствует страх. А когда нет бдительности, вы не можете воспринимать или выражать что-либо правильно. Поэтому необходимо сочетание того и другого.
В гьяне (состоянии мудрости) присутствует бдительность без напряжения и вера без беспечной расслабленности. Целью образования должно быть устранение элемента замутненности из веры и элемента страха из бдительности. Это уникальное и редкое сочетание. Если у вас есть вера в сочетании с бдительностью, тогда вы станете истинным гьяни (мудрым)!