There is pleasure in rest and pleasure in activity. The pleasure in activity is momentary and causes fatigue, while the pleasure in rest is enduring and energising. So, to the one who has tasted pleasure in rest (samādhi), the pleasure in activity is insignificant.
All activities that you do, you do so that you can have deep rest. Activity is part of the system. However, the real pleasure is in samādhi. In order to have deep rest, one must be active. The proper balance of both is essential. In fact, it’s only in wisdom that deep rest happens.
Есть удовольствие в отдыхе и есть удовольствие в активности. Удовольствие в активности преходяще и приносит усталость, в то время как удовольствие в отдыхе длится долго и заряжает энергией. Поэтому для того, кто вкусил удовольствие в отдыхе (самадхи), удовольствие в активности является несущественным.
Всю активность, которой вы заняты, вы осуществляете так, чтобы вы могли иметь глубокий отдых. Активность — это компонент системы. Однако настоящее удовольствие — в самадхи. Чтобы иметь глубокий отдых, вы должны быть активными. Необходим правильный баланс того и другого.
На самом деле, этот настоящий отдых — только в мудрости.