You have five aspects to yourself:
1. asti (is – ness),
2. bhāti (knowledge, expression),
3. preeti (love),
4. nāma (name), and
5. rupa (form).
Matter has two aspects: nāma and rupa (name and form). Consciousness has three aspects: asti (is-ness), bhāti (it knows and expresses), and preeti (it is loving). This is the secret of the whole universe. Māyā (ignorance or delusion) is not being aware of the three aspects of consciousness and getting caught up in the names and forms of matter.
Question: Why are we imperfect?
Gurudev: So that we can grow to perfection. Life is a movement from imperfection to perfection. A seed contains the tree, but to become a tree it must cease to be a seed. In life you can either see imperfection at every step, or you can see a movement from one perfection to another perfection.
Wherever you put your attention, that will grow. If you put your attention on the lack of something, the lack will increase.
У вас есть пять аспектов:
- асти (бытие);
- бхати (знание, выражение);
- прити (любовь);
- нама (имя); и
- рупа (форма).
Материя имеет два аспекта: имя и форму.
Сознание имеет три аспекта: асти ("это есть"); бхати ("оно знает и выражает"), и прити ("оно любит"). Это секрет всей Вселенной.
Майя (невежество или заблуждение) — это когда человек не осознает этих трех аспектов сознания и застревает на именах и формах материи.
Вопрос: Почему мы несовершенны?
Гурудев: Для того, чтобы мы могли расти в направлении совершенства. Жизнь — это движение от несовершенства к совершенству. Семя содержит в себе дерево, но чтобы превратиться в дерево, семя должно перестать быть семенем. В жизни вы можете видеть либо несовершенство на каждом шагу, либо видеть движение от одного совершенства к другому совершенству.
На что вы направляете свое внимание, то и будет расти. Если вы направляете свое внимание на нехватку чего-либо, то этого будет не хватать еще больше.